YOGASTIJLEN

Hatha Flow

In de Hatha Flow ga je in vloeiende en natuurlijke bewegingen door de asana’s (houdingen) heen zonder te forceren. Door soms een asana wat langer aan te houden geef je het lichaam de kans om te voelen en te ervaren. De lichamelijke prestatie is niet belangrijk, de focus ligt juist op de concentratie, adem en het vinden van ontspanning tijdens de inspanning. Dit helpt om alert te blijven en de doorbloeding te stimuleren waardoor je na de les helder en fit jouw dag kan vervolgen.

Iyengar

In een Iyengar yogales ligt de nadruk op de functie en de vorm van het lichaam. De les richt zich op de ontwikkeling van kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans. Met behulp van rekwisieten zoals touwen, blokken en stoelen kan de student de juiste uitlijning bereiken, ongeacht leeftijd en fitnessniveau. De rekwisieten helpen spanning en letsel te voorkomen. Geweldig voor alle niveaus.

Alignment

Alignment yoga is een stijl die sterk gericht is op oefenen en houding. Het doel is om mobilisatie en coördinatie te herstellen. Onze leraar noemt het ‘Mindful Fysio Fusion’ omdat het gebaseerd is op de implementatie van praktische anatomische kennis waardoor de student zich sterker en verbonden met zijn lichaam voelt. Het is praktisch en toegankelijk voor alle niveaus.

Vinyasa

Vinyasa yoga is een creatieve vorm van yoga waarbij de asana’s (lichaamshoudingen) in vloeiende bewegingen met elkaar worden verbonden. Hierdoor ontstaat er een bijna continue flow aan beweging. Het is een dynamische vorm van yoga, waarbij elke beweging wordt ondersteund door de ademhaling. Het tempo en de intensiteit kunnen variëren per docent en per les, hierdoor kan een Vinyasa les zowel een rustgevend als een activerend karakter hebben.

Inner Axis

Inner Axis yoga gaat over stress, angst en slapeloosheid. Het is zachtaardig en sierlijk en maakt gebruik van op adem gebaseerde yoga-geïnspireerde beweging, inspirerende visualisaties en onmiddellijk effectieve ontspanningstechnieken. Het is toegankelijk voor alle fitnessniveaus.

Yin_Yang

Deze les combineert twee stijlen van yoga in één oefening waarbij het yin wordt gemengd met het yang. Yin houdt de poses vast, resulterend in een zachtheid en ontspanning; Yang is een dynamische reeks met focus en actie. Yin is de stilte en werkt op de diepere bindweefsels rond organen en gewrichten, terwijl de yang zich richt op beweging en kracht in het lichaam. In deze les zul je een innerlijk evenwicht vinden. Het is geschikt voor alle niveaus.

Yin Yoga

Yin Yoga is een combinatie van Hatha Yoga en TCM (traditioneel Chinese geneeskunde) gericht op de diepe bindweefsels van het lichaam – de ligamenten, gewrichten, botten en diepe fascia-netwerken. Het doel is om de circulatie in de gewrichten te vergroten en de flexibiliteit te verbeteren. Een Yin les bestaat meestal uit een reeks passieve (vloer)posities die 3 tot 5 minuten worden vastgehouden. Yin yoga gaat over het creëren van ruimte op fysiek, emotioneel en energetisch niveau. Het is een trage en statische les met veel ruimte voor ademwerk en mindfulness. Vaak luisteren we wel naar opvallende signalen die het lichaam afgeeft, zoals hoofdpijn, rugpijn en buikklachten. Je lichaam heeft je zoveel meer te vertellen. Binnen de wereld van yin yoga leer je te luisteren naar je fluisterende subtiele en unieke lichaam. Kleine sensaties opmerken. Wat vertellen de subtiele signalen van jouw lichaam aan jou?

Ashtanga

Ashtanga Vinyasa yoga bestaat uit een reeks van vaste dynamische yogaposes die vlot op elkaar volgen, in combinatie met ademhalingstechniek. Bij deze vorm van yoga ontwikkel je lenigheid, sterkere spieren, stamina en innerlijke rust. Naast dat je ruimte vindt in je lichaam en je je houding verbetert, kom je ontspannen en vol energie uit de les. Ashtanga is er voor iedereen, je hoeft niet lenig te zijn en ook niet sterk, je hoeft alleen maar je matje uit te rollen.

Yogalates

Yogalates combineert de yogafocus op verbeterd bewustzijn van geest en lichaam, kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans, met Pilates-technieken om de houding te verbeteren en een sterke, stabiele basis voor beweging te creëren.

Kundalini

In een orginele Kundalini yogales wordt veelal binnen een bepaalde structuur lesgegeven om specifieke resultaten te bereiken. Het is de yogavorm voor het verruimen van je bewustzijn, doorbreken van beperkende patronen en diepgaande transformaties.

Kundalini is de levens vuur / energie die opgerold ligt in de onderbuik. Om een gelukkig en vitaal leven te leven is het belangrijk dat je jouw vuur brandende houdt. De druk die in je systeem wordt opgebouwd door soms uitdagende (maar niet onmogelijke;) oefeningen zorgt voor een opschoning op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau. Door te verbinden met je lichaam en het vuur aan te steken, belichaam jij jouw lichaam. Er ontstaat ruimte voor je ziel om meer in je lichaam aanwezig te zijn. Wanneer dit gebeurt ga je meer ontspannen leven, vanuit rust en vertrouwen met energie en plezier.

Iedere les heeft 1 of meerdere componenten:
– Pranayama
– handmudra’s
– mantra’s zingen
– balanceren vrouwelijke en mannelijke polariteiten
– asana’s hatha yoga
– naveloefeningen om jouw vuur te versterken
– gekke armoefeningen voor uithoudingsvermogen
– shakti dance
– yoni yoga
– meditatie

Slow Flow

De Slow Flow is een Vinyasa gebaseerde les, waarin de asana’s in vloeiende bewegingen met elkaar worden verbonden. Er wordt een rustig tempo aangehouden waardoor er ruimte is om met aandacht naar binnen te keren en op meditatieve wijze door de bewegingen heen te gaan. De oefeningen worden laag bij de mat uitgevoerd in voornamelijk zittende en liggende houdingen. Tussendoor worden er een aantal restoratieve houdingen aangenomen, waarbij je een langere tijd in een ontspannen, maar rekkende houding blijft liggen of zitten. Het langzame karakter van de les staat niet gelijk aan dat de les makkelijk is. Juist door sommige houdingen traag uit te voeren worden ze extra uitdagend. De les is geschikt voor alle niveaus.

Alignment

LEES MEER OVER ONZE WORKSHOPS…